המועצה > חדשות ועדכונים > תחקירים

תחקירים

תאריך: 24/06/2012

המועצה מסייעת לצרכנים בביטול עסקאות לרכישת מנויי הגרלות

במועצה הישראלית לצרכנות מתקבלות מידי שנה עשרות תלונות נגד חברות פרטיות המשווקות מנויים להשתתפות קבוצתית בהגרלות של מפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט.

 
בענף פועלות מספר חברות נציגי החברה פונים לצרכנים בד"כ באמצעות שיחה טלפונית, החברה, כך על פי האמור באתר האינטרנט שלה, מציעה לצרכנים לקחת חלק בקבוצת מנויים, אשר עבורם היא תעמיד את מיטב המומחים בתחום הגרלות הפיס, אלו יבחרו עבור המנויים את מספרי הלוטו על פי שיטה סטטיסטית המגדילה את סיכויי הזכיה וישלחו עבורם את טפסי ההגרלה וכאשר הקבוצה כולה תזכה, יחולק הפרס הכספי בין חברי הקבוצה. ואולם מתלונות צרכנים עולה תמונה אחרת.
 
שיווק אגרסיבי
התלונות שהתקבלו במועצה, רובן ככולן, מעלות חשש לפגיעה חמורה בצרכנים הנובעת משיווק אגרסיבי, מצג שווא והטעיה.נציגי החברה פונים לצרכנים בטלפון, מנסים לפתות אותם באמצעות הבטחות על זכיות בטוחות וסיכוי גדול לקבלת כספים באופן רציף, מתנות כגון נופשים, שואב אבק או כרטיסי מתנה, ברי מימוש רק אם רכישת המנוי נעשית במועד ביצוע השיחה.
בדיעבד מתברר כי מרבית הדברים הנאמרים בשיחת הטלפון אינם נכונים. המתנות אינם מתנות, אלא תלויות בגובה התשלומים ובמשך זמן המנוי וכי מה שהובטח בחינם הוא בתשלום.
הנציגים מנסים לקבל מהצרכן את מספר כרטיס האשראי שלו באמתלות שונות (זכייה בפרס למשל) ולעיתים הצרכן נעתר לביצוע תשלום חד-פעמי שמתברר בדיעבד כחיוב חודשי.
מהתלונות עולה גם, כי הצרכנים עצמם לא הבינו מול מי בוצעה ההתקשרות וכי היו סבורים כי מדובר היה בנציגי החברה הקשורים ללוטו או למפעל הפיס ( ארגונים בפיקוח רשויות המדינה) ולא בחברה  פרטית אחרת שאינה בפיקוח .

קשיים בביטול עסקה ודרישות דמי ביטול גבוהים
במקרים בהם צרכנים נעתרו לביצוע העסקה, חלקם ניסו לבטל את העסקה ממגוון סיבות, בין היתר בשל העובדה שהתברר להם כי ההצטרפות אינה בחינם או  שהתשלום שנדרש כתשלום חד פעמי התגלה כתשלום  חודשי, בבואם לבטל את העסקה נתקלו הצרכנים בקשיים שונים כגון:
• קושי באיתור החברה.
• קושי בביטול עסקת התשלומים באמצעות חברת האשראי.
• דרישת תשלום דמי ביטול בשיעור של 80% משווי העסקה ואיומים מצד נציגי החברה בנקיטת הליכים משפטיים במקרה של סירוב בעוד שהחוק מאפשר ביטול עסקת מכר מרחוק תוך 14 יום מיום קבלת טופס הגילוי, בניכוי דמי ביטול בשיעור 5% או 100 ₪ לפי הנמוך מביניהם
• לצרכנים שטענו כי בשיחת המכירה הובטח להם אחרת, נאמר כי השיחה הוקלטה, וכשביקשו לשמעה - נדרשו לשלם מאות שקלים עבור קבלת שרות זה או שנדחו על הסף.

הימנעות מהעברת מסמכים כנדרש בחוק
על פי החוק בשל העובדה שעסקאות אלו לרוב מבוצעות באמצעות הטלפון והינן עסקאות מכר מרחוק, על החברה חלה חובה לספק לצרכנים מסמך גילוי בכתב המכיל בין היתר מידע לגבי זכות הביטול.
 על פי תלונות צרכנים מסמך שכזה לא נמסר להם וכאשר התגלעה מחלוקת הם הופנו לתקנון המצוי  באתר החברה בעוד שעל פי החוק כל עוד לא נמסר טופס גילוי, ניתן לבטל את העסקה כאמור לעיל.

פעילות המועצה לצרכנות
המועצה לצרכנות מטפלת בתלונות צרכנים מול בתי העסק. כאשר לא ניתן לבטל את העסקה או לזכות את הצרכן בכספים המגיעים לו המועצה מסייעת בניסוח כתב תביעה בנושא, אשר מוגש על ידי הצרכן לבית משפט לתביעות קטנות.
בחודש אפריל 2012, ניתן פסק דין בת"ק 51764-11-11 מרמזין נ' מגה לוטרי בע"מ שהוכן בסיוע המועצה לצרכנית כנגד חברת מגה לוטרי בע"מ, בגין המשך חיוב התובעת בתשלומים, על אף שהתובעת שלחה הודעת ביטול העסקה לנתבעת.
הצרכנית, דוברת רוסית, ביצעה עסקה בעקבות פניה טלפונית אליה בשפה הרוסית, בה שוכנעה לרכוש מנוי למועדון. ביהמ"ש קבע כי החברה הטעתה את התובעת באשר למהות  העסקה ואף ניצלה את מצוקתה, הנובעת מחוסר ידיעת השפה.
ביהמ"ש ביטל את העסקה בין הצרכנית לחברה והורה לחברת האשראי להפסיק את חיוב הלקוחה.
בית המשפט חייב את הנתבעת לשלם לתובעת סך של 7000 ₪, כפיצוי לדוגמא, בנוסף להחזר בסך 2388 ₪ והוצאות משפט בגובה 500 ₪ .
הפיצוי הגבוה נקבע בין היתר בשל העובדה שלצרכנית לא נמסר מסמך גילוי של פרטי העסקה הכולל פרטים בדבר הזכות לביטול העסקה.

טיפים
• לא למסור פרטי כרטיס אשראי בטלפון!
• אל תתפתו למבצעים! או לאמירות בנוסח: " המבצע תקף רק היום"!
• אם העסקה נעשתה במכר מרחוק, ניתן להתחרט ולבטלה תוך 14 יום ממועד ביצוע העסקה או מיום קבלת מסמך גילוי ברטי העסקה.
• אם החלטתם לבטל את העסקה, יש לשלוח הודעת ביטול מנומקת בדואר רשום או ניתן לשלוח הודעת ביטול גם בדוא"ל או בפקס ויש לשמור תעוד של עצם שליחת ההודעה.
אם אתם מעוניינים לשקול את ההצעה:
•  מומלץ לסרב באופן ברור לביצוע עסקה בטלפון, ולבקש עותק מן  החוזה כדי לקראו בעיון ולשקול את העסקה..
• יש לברר מה קובע החוזה בנוגע לתנאי התשלום.
• יש לברר מהם התנאים לביטול העסקה, האם ניתן לבטלה? האם קיימת התחייבות לתקופה מינימלית? והאם הביטול כרוך בתשלום קנס?
• אם החלטתם לבצע את העסקה, ודאו כי כל ההבטחות שנתנו לכם בע"פ מעוגנות בחוזה.